Jak to funguje: způsob přestavění výhybky

28. ledna 2010 v 13:22 | Jim |  TRAM-MAGazín
Ve vašich komentářích jsem našel další téma, které vás zajímá.
O výhybkách na našich stránkách už bylo něco napsáno, ale
toto myslím ještě ne. Tak tedy otázka zhruba zněla; jaké má
řidič tramvaje možnosti přestavit výhybku?
1) Ručně pomocí "stavěcího klíče" lidově "tága"
Zde je vše jasné, jdu a ručně přehodím.
2) Radiově.
Zde se přestaví výhybka sama podle nastavené trasy na palubním
počítači, případně ručně taktéž na palubním počítači - APEXu.
Více o této výhybce máte zde.
3) Elektricky.
To se děje pomocí stavěcího kontaktu na troleji, tím že se přejede
pantografem a řidič mačká červené tlačítko na panelu. Pokud
výhybku řidič nebude přestavovat, přejede trolejový kontakt bez
zadání jízdy. Přejezd kontaktu pod jízdou ve většině případů
znamená nežádoucí přestavení výhybky a pokud si toho řidič
včas nevšimne, může z toho být pěkný malér. Proto se od tohoto
typu postupně upouští a nově zrekonstruované výměny jsou už
ty bezpečnější, radiové. Navíc u tramvají vybavených rekuperací
je ještě černé tlačítko, tzv "výhybka nula" protože právě tato
funkce může taktéž zapříčinit nežádoucí přestavění, hlavně pokud
tramvaj brzdí nebo v protisměru jede podobná tramvaj. A tehdy
se mačká tlačítko "výhybka nula" aby se výhybka nepřestavila.
Ještě k principu. Nejsem odborník přes elektřinu, tak jen jednoduše.
Kontakt je nastavený na určitou malou hodnotu proudu, který by
neměl pod jízdou přestavit výhybku. Malá hodnota na přestavení
je nastavena u červeného tlačítka. Navíc je přes kontakt přímo
zakázáno jet pod jízdou.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Luky Luky | 7. listopadu 2010 v 11:48 | Reagovat

Dobrej článek konečně chápu "jak co funguje"...mám ještě jeden dotaz: Jestli v Praze existuje křižovatka, kde by byly jenom ručně přestavitelné výhybky (nebo jenom jedna). Zkrátka, kde v síti jsou ručně přestyvitelné výhybky. Díky

2 kijfilm kijfilm | 7. listopadu 2010 v 14:01 | Reagovat

[1]: V Praze v síti jsou stále ručně přestavitelné výhybky. Na křižovatkách pouze do směrů, které nejsou pravidelně pojížděny (např. u soudu ve Spalené ulici)ale i jinde. Pak tyto výhybky jsou ještě ve smyčkách a vozovnách.

3 Lukx Lukx | 8. listopadu 2010 v 21:54 | Reagovat

Díky, moc a kdy bude další koko:-)?

4 kijfilm kijfilm | 10. listopadu 2010 v 11:38 | Reagovat

[3]: Když vše dopadne jak má, tak už je KOKOtram hodně blízko...

5 Honza Honza | 4. prosince 2010 v 14:50 | Reagovat

Jaká linka bude KOKO?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama