Jak to funguje v depu

22. listopadu 2009 v 11:55 | Jim |  TRAM-MAGazín
Zazněl zde před "nedávnem" dotaz, jak se řadí tramvaje ve vozovně.
Slíbil jsem, že o tom něco málo napíšu, tedy co vím.
Je to zkrátka logistická operace. Největší překážka je malý prostor
pro přesuny přímo ve vozovně, zvlášť v noci, když je plná tramvají.
Proto se tramvaje řadí do depa rovnou při zatažení řidičem tramvaje.
Navíc každá vozovna je originál, tak všude je to trochu jinak. Ale
základní pravidla platí všude stejně.

Délka kolejí v hale, to znamená počet vlaků na tu kterou kolej, většinou
dva vlaky a sólo. Tady poznamenám, že tramvajky nerady mění partnerky
a tak se soupravy nechávají jezdit i několik let ve stejné sestavě.
V zásadě se nerozpojuje a ty co se nesnesou, jsou letitá sóla.
To říkám proto, že se musí řadit i s ohledem na sólo linky a linky ve dvojici.
Standardně se nepřepřahá.
Hlavní pravidlo tedy je, tramvaj co zatáhne jako první na určitou
kolej, ráno vyjíždí jako poslední. U "ceduláků" se zachovává i linka
aby se denně nemuseli převlékat cedule, u "buse" je to jedno, tam
se číslo linky jenom kóduje. Dále se musejí hlídat i kilometry té dané
tramvaje do kontrolní prohlídky. Často se to řeší tak, že tato tramvaj
ráno vyjede na šejdrové pořadí a po návratu se provede prohlídka
a odpoledne už zase jede. Zde se nesmějí přetáhnout kilometry.
Dále se musí při plánování výjezdů pamatovat, že když ranní tramvaje
vyjíždějí, noční zatahují a tak pro ně musí být již volná kolej. A pro
lepší manipulaci taky nevyjíždějí ze stejné kolejové harfy v čase
zatažení denní tramvaje.
Další věcí jsou různá traťová omezení, např. na Barrandov nesmějí
tramvaje se zrychlovačem a na různé linky pro změnu 14Téčko
z důvodu ničení svršku (Motol) a spodku (Národní Divadlo).
Plánování výjezdů musí brát do úvahy potkávačky (linka 18)
a garantované nízkopodlažní spoje, zkrátka správně seřadit tramvaje
ve vozovně není jednoduché.
A můžu říct z vlastní zkušenosti, že co si pamatuji, tak pouze jedinkrát
mi vadila jiná tramvaj při výjezdu. Ale to popletl řidič, vzal si jinou.
A to je poslední pravidlo, co mě napadá. Když to v depu složitě
vymyslí, tak jim to nesmí rozhodit řidič tím, že si poplete tramvaje...
 

14 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 KubiqCZ KubiqCZ | Web | 25. listopadu 2009 v 1:23 | Reagovat

,,Tramvaj která přijede první vyjíždí poslední´´. Ale to blokuje ty ostatní na té koleji,ne?

2 Pavel Pavel | E-mail | 25. listopadu 2009 v 13:02 | Reagovat

[1]:: tramvaje při zatažení do vozovny couvají,tudíž ta, která tam zacouvá jako první, vyjíždí až jako poslední..

3 Jan Jan | E-mail | 25. listopadu 2009 v 21:22 | Reagovat

Velmi děkuji za velmi zajímavý článek.:-)

4 kubiqcz kubiqcz | Web | 26. listopadu 2009 v 16:52 | Reagovat

Děkuji, to mne nedošlo.

5 Pavel Pavel | E-mail | 28. listopadu 2009 v 0:26 | Reagovat

chci se zeptat,proč na barrandov nesmejí tramvajky se zrychlovačem..? z důvodů velkého stoupání.?

6 Ivo Ivo | 28. listopadu 2009 v 13:51 | Reagovat

5 - Pavel
To by mě také zajímalo, proč nesmí na Barrandov. Jinak zajímavý článek.

7 kijfilm kijfilm | Web | 28. listopadu 2009 v 15:44 | Reagovat

[5]: Opak je pravdou, z důvodu dlouhého klesání. Při výpadku proudu by mohlo dojít k přehřátí motorů při brzdění z důvodu nedostatečného chlazení.

8 PhilL PhilL | 27. října 2011 v 17:11 | Reagovat

Co to je potkávačka na lince 18?

9 kijfilm kijfilm | 29. října 2011 v 15:57 | Reagovat

[8]: Protijedoucí tramvaje by v úseku, kde je tzv. potkávačka, vedle sebe neprojely.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama