Tramvajový panel podruhé

30. září 2009 v 14:09 | Jim |  TRAM-MAGazín
V dnešním článku vám představím, tedy alespoň trošíčku, palubní
počítač v tramvaji, zkrátka APEX.
Toto zařízení je vlastně pojítko, buď verbální nebo datové od řidiče
směrem k tramvajovému dispečinku a je součástí řídícího programu
tramvají - DORIS, a zároveň směrem k cestujícímu formou hlásiče
ve voze a vizuálnímu systému zobrazení linky.

Zkrátka řečeno všechny informace ohledně dění v tramvaji projdou
tímto zařízením. Co to tedy umí konkrétně?
Popíšu to postupně. Když řidič zapne řízení vozu, zapne se i Apex.
První se zadávají identifikační znaky. Jsou čtyři, orientace
to je zobrazení čísla linky na tramvaji, hlásič - to je kód kterým
se zadává hlášení zastávek ve voze, linka a pořadí jsou zároveň
volací znaky a pod tímto kódem se tramvaj přihlašuje do systému
DORIS. O kódech napíšu někdy jindy, jsou poměrně vychytaný.
Další věc co řidič udělá, navolí nastavení radiovýhybek. A jedeme!
Velké zelené tlačítko je na vyhlášování zastávek. V případě náhlé
výluky přepnu do režimu hlášení, a můžu mluvit do vozu a
zároveň se navolí na Apexu tzv. "síťový režim". Počítač
má v paměti celou pražskou tram. síť včetně radiovýhybek a
řidič volí sám z nabídky další možnou trasu a cestující je aktuálně
informován o další trase standardním hlášením. Dokonce na čelo
vlaku se dá napsat i jiná konečná, než pravidelná a podobné
vychytávky.
Zároveň je to taky vysílačka a aby se urychlilo vyřízení, jsou
pro řidiče připraveny čtyři volby.
1) Tíseň, bez komentáře
2) Dopravní dispečink - nehody
3) Vlakový dispečink - porucha na tramvaji
4) Dopravní dispečink - změna trasy, střídání řidičů
To je tak v kostce vše základní o tomto přístroji. Samozřejmě
má i nevýhody, a to především za jízdy proklikávat menu je
prakticky nemožné a někdy je i pomalý, hlavně při síťové volbě
má informací na skousnutí hodně, zastávku vyhlašuje a tramvaj
je už jsem v depu.....
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | E-mail | 12. října 2009 v 18:34 | Reagovat

kdyby to šlo, mohli byste sem dát videoukázku použití kolejové brzdy a následné odbrždění..?(snad to říkám správně)

2 kompdoktor kompdoktor | E-mail | 6. května 2011 v 0:27 | Reagovat

Chybka, u "4) Dopravní dispečink" má být Provozní dispečink

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama