Jak to funguje - turnus řidič tramvaje

16. srpna 2009 v 16:15 | Jim |  TRAM-MAGazín
Tak si dáme opět něco ze zákulisí. Pro ty z vás, co zajímá jak
fungují pracovní směny řidičů tramvají v Praze, čtěte dál.

Jelikož je provoz tramvají nonstop a má různou intenzitu,
jsou směny řidičů rozděleny do turnusových služeb. Turnus
je 16ti týdení a pak se znova a znova opakuje. Každý řidič
má své turnusové číslo a podle něj je zařazen v turnusu.
Teoreticky, kdyby se turnus neměnil (občas se lehce mění)
tak víme jakou směnu budu mít ten konkrétní den třeba
za tři roky. Ale jenom v základním rozsahu, nikoliv přesný
čas. Jak tomu rozumnět? Turnus obsahuje jenom základní
rozdělení směn, takové mantinely a do nich se dosazují
linky a pořadí a přesné časy od- do.
Jaké máme druhy směn obsažené v turnusu?
RANNÍ směna: nástupy na směnu začínají před čtvrtou hodinou
ráno, první denní výjezdy tramvají jsou ve čtyři. Ale to neznamená
že směna všem začíná tak brzo. Ranní výjezdy probíhají zhruba do
sedmi hodin. Konec směny bývá různý, může končit už před
polednem a taková hodina za kterou se nejde je 16:00.
ODPOLEDNÍ směna: začíná nejdříve v poledne, ale začátek může
být klidně i v 18 hod. Odpolední sami řidiči rozdělují na dva typy,
krátkou a polonoc. Toto rozdělení turnus neobsahuje. Krátká
znamená konec tak do 22:00 a ty delší se nazývají polonoce,
poslední zatažení denních tramvají je zhruba o půl druhé v noci.
DĚLENÁ směna: tzv. šejdr. Tato směna má dvě části mezi kterými
je pauza, většinou 2 až 5 hodin. Tato směna je z důvodu zkráceného
intervalu během špiček a nebo služba jedné tramvaje by nevydala
pro dvě plnohodnotné směny, tak se rozdělí zhruba 2:1 kdy si
směnu odbude ranní řidič a dojede jí řidič jako půlku svého šejdra.
Samozřejmně může to být i opačně. Začátet šejdru je zhruba jako
ranní směna a konec někdy už před 17hod, nejdéle tak v 21hod.
NOČNÍ směna: v turnusu je označená jako odpolední/noční.
Jelikož nočních směn není tolik, tak když už žádná noční nezbyla,
mám odpolední. Jinak výjezd na noční je většinou mezi 19 až 21hod.
Vyjíždí se ještě na denní linku a o půlnoci se změní orientace na linku
noční. Zatažení jsou zhruba mezi 4:00 a 5:30.
MANIPULAČNÍ DEN: když je v turnusu toto, tak můžete dostat
jakoukoliv směnu viz výše. Plus ještě takový vychytávky, jako
celodenní směnu to znamená třeba od osmi do osmi.
Tak takto vypadá život tramvajáka. Samozřejmně jsou v turnusu
i volné dny. Čtyři během 14dnů, každý druhý víkend a zbylé dva
volné dny jsou po jednom rohozeny během týdne.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | 17. srpna 2009 v 7:55 | Reagovat

To znamená, že každý řidič může mít noční (tram 51,52...) A jak je to s obědem v celodení směně ?

2 Admin Admin | 17. srpna 2009 v 11:02 | Reagovat

[1]: Ad noční: ano. Ad oběd: řidič má pauzu buď na konečné, někde je i mikrovlnka a nebo je na přestávku vystřídán jiným řidičem, třeba na Palmovce.

3 LPczech LPczech | 17. srpna 2009 v 14:06 | Reagovat

Mohu se zeptat jak je to se spaním řikám si takhle pořád dělat jestli nejste moc ospalý.Jak dlouho jste si na tohle zvykal?
A s tím obědem chápu to tak že pokud jedete linku třeba do Hloubětína a v čas oběda jste na Palmovce tak za Vás někdo jiný dojede do Hloubětína vy si na Palmovce dáte pauzu a pak když pojede zpět tak si zase linku na Palmovce převezmete?

4 Admin Admin | 18. srpna 2009 v 11:52 | Reagovat

[3]: Dá se na to zvyknout, ale někdy člověk prospí čas mezi smněnama... A k těm přestávkám; vidím, že vás to zajímá. Vydá to na malý článeček, sepíšu co nejdřív!

5 svettram svettram | Web | 19. srpna 2009 v 22:34 | Reagovat

Já mám pocit, že když je např. směna dlouhá 8,29 hodin, tak volno musí být též alespoň 8,29 hodin, tedy aspon doufám,,,
Taky bych měl dotaz - Když řidič nastupuje na směnu, jak dlouho musí přijít před a co všechno musí udělat? A co vše se dělá, když se střídá na trati?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama