Jak to funguje!

5. června 2009 v 13:12 | Jim |  TRAM-MAGazín
V komentářích pod článkem se objevil dotaz:
Jak udržíme v tramvaji 30ti kilometrovou rychlost?
A já jsem slíbil, že se to pokusím vysvětlit. Pokusím se stručně
a snad i srozumitelně.

Nejdříve ujasním pojmy. V tramvaji se nešlape "na plyn" ale říká se
že tramvaj jede "pod jízdou". Záměrně to takto formuluju, neb
některé tramvaje mají ruční řadič a na nic se tam nešlape. U těchto
tramvají se jakákoliv rychlost udržuje lehce. Páka dopředu je jízda,
dozadu je brzda.
Pak zbývají dva typy, kde se šlape na pedál, u tramvaje se mu říká
"jízda". Novější typ, tam je princip jako u auta. A starší typ tramvaje,
ta klasická T3, má "zrychlovač". Už sám název toho zařízení napovídá
jak funguje. Sešlápnutím pedálu "jízda" určujeme zrychlení. Čím více
sešlápneme pedál, tím rychleji se rozjíždí. Hloubka sešlápnutí určuje
jak rychle dosáhne určitou rychlost. Zkrátka tramvaj se buď rozjíždí,
jede volnoběhem nebo brzdí. Stálá rychlost se udržuje špatně. Krátký
nášlap, volnoběh, nášlap atd.
Na videu: zrychlovač v akci!
Tramvají se zrychlovačem je v Praze již menšina. Poznáte je podle
žlutého čtyřmístného čísla které začíná 6 nebo 7. Tramvaje které
mají počáteční číslici 8 nebo 9 už mají modernější výzbroj bez
zrychlovače.
Vlevo tramvaj se zrychlovačem, vpravo nejstarší typ tramvaje bez zrychlovače.
Počínaje tramvají T3M, ta vpravo, a novější už zrychlovač nemají, i když
se výzbroj liší, v principu se ze všema jede plynule, podobně jako v autě.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | E-mail | 6. června 2009 v 11:24 | Reagovat

dobré vysvětlení. Bylo by určitě super, kdyby tu podobných článků "jak co funguje" přibývalo..
také by mě hrozně zajímalo, jak vypadá řidič z KOKO. Má sympatickej a klidnej hlas:-)

2 Pavel Pavel | E-mail | 6. června 2009 v 11:27 | Reagovat

ještě jsem se chtěl zeptat: jak funguje tyristorová výzbroj? vím jen to že slouží k vracení nepotřebného proudu zpět do troleje..?jde o to známé bzučení v tramvaji při brždění? jestli si to s něčím nepletu..?

3 Svettram Svettram | Web | 6. června 2009 v 21:58 | Reagovat

S tím hlasem to je pravda ;-),,,že by autor stránek?,,,
Měl bych taky dotaz,,,Když tramvaj se zrychlovačem pustí pedál jízdy, tak to tak jako cukne a v podvozku se zajiskří,,,japato?

4 Michal Michal | 23. září 2009 v 17:14 | Reagovat

omyl..tyristorova výzbroj nevraci proud to troleje zpet..to by musela mit rekuperaci..cili sou to dnes vozy T3R.P+LF,KT8N2,14T..

5 Jirka Jirka | 7. září 2010 v 22:12 | Reagovat

[1]: Souhlasím s Pavlem ohledně řidiče z KOKO. Přijde mi jako příjemný chlap už podle hlasu a takového všeobecného vystupování. Na pár záběrech byl matně vidět ale v tramvaji bych ho nepoznal. Nejsem sice pražák ale mám tam příbuzenstvo a občas tam jezdím tak doufám že se sním někdy potkám.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama