PÍSEK

29. listopadu 2008 v 2:45 | JIM |  TRAM-MAGazín
Další téma naší abecedy je" písek".

Toto téma jsem vybral, protože pro tramvajáka je písek
v tomto období nanejvíc důležitý. Kdo neví proč, odpovím
- pomáhá tramvaji brzdit.
Adhezní podmínky u tramvaje jsou v zásadě odlišné od
ostatních účastníků silničního provozu. Tramvaji to klouže
kdy ostatní mají přilnavost poměrně dobrou a naopak.
A právě na podzim jsou nejméně příznivé podmínky pro
brždění. Co tedy tramvaji vadí, kdy to klouže nejvíc?
Zlaté pravidlo zní: špinavá kolej - nezastavíš!
Kluzkou kolej způsobuje listí, mrholení, hlína a v létě
rozteklý asfalt, ale taky třeba rozpálená kolej od sluníčka.
V zimě především sůl. V zásadě sníh, který vadí autům
nejvíce, pro tramvaj na koleji nepředstavuje vážné
riziko, je to vlastně voda na kov a tak je adheze ok.
I když sníh vadí jinak, ale o tom někdy příště.
Jakmile začne tramvaj klouzat, začne si sypat před kola
písek, ty moderní si sypou sami , u těch starších
je to na řidiči, ale i u těch moderních si řidič může přisypat
sám. Písek se používá nejen jako pomoc při brždění,
ale taky při rozjíždění na kluzké koleji a hodí se i k
obsypání aut a tramvají při dopravní nehodě.
JIM
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ivan Chroust Ivan Chroust | E-mail | 19. prosince 2008 v 10:55 | Reagovat

Nó - a taky se přiživují stavební firmy, že jo. Na konečnejch stanicích...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama