KLIČKA

21. listopadu 2008 v 18:32 | JIM |  TRAM-MAGazín
Tento článek je 1. díl volného cyklu Tramvajácká Abeceda.

Jestli to vzít podle abecedy od začátku,nebo případně od konce.
Nakonec jsem vybral věc,která je pro tramvajáka snad nejtypičtější.

A tím je KLIKA nebo dnes KLIČKA

Při dnešní hustotě provozu musí mít tramvaják dost často kliku
aby se nestala nějaká nehoda. Ale u sebe dnes má už jenom malou
kličku, která se vejde do kapsy. V podstatě princip zůstal stejný,
bez kličky tramvaj nerozjedeš.
Dříve u starých tramvají byla klika velká, jako tady na obrázku.
Nasadila se na reostat a tím se mohla tramvaj ovládat v pohybu.
Dneska vypadá klička tak jak jí vidíte na obrázku. Používá se především
k určení směru pohybu tramvaje. Jsou tři možnosti: dopředu, dozadu
a vypnuto, takový neutrál.
Na obrázku vidíte, kam se klička vkládá. Tady se určuje směr jízdy.
Tomu zařízení se říká reverz. Tady vidíte reverz u tramvaje T3, ale
u ostatních tramvají, i těch nejmodernějších vypadá stejně.
Oficiální název je UNIVERZÁLNÍ KLIČKA a tak její použití je opravdu
různé. S její pomocí si zavřeme kabinu, u tramvaje otevře různé kryty,
otevře zásobníky s pískem a taky otevírá některé dveře.






My si ukážeme její další
použití. V Praze na křižovatkách
jsou na sloupcích tyto
žluté krabičky. Ty pro chodce
mají tlačítko, ty tramvajácký
ne. Jsou totiž na kličku a volí
se na nich preference na
světlech.
No a jak to funguje?








1. Otočíme kličkou.

2. Naskočí aktivace
předvolby, to je
ta žlutá čárka.

3. Až světla přeskočí
na volno tak se
jede!

Tak to je tak letem světem o tramvajácký KLIČCE.
JIM
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama